AD-Sailsport

SEGLINGSPROJEKT

Kontakta

Anders Dahlsjö

 


 

 

AD-Sailsport · Lady Godiva · X-99 Keyzer Soze
Bilder  · Anders Dahlsjö  · Referens projekt

ERT kvalificerade till VOR

2008-07-26

Den 25 juli anlände E4 & E3 i nämnd ordning till Puerto Calero på Lanzarote, för oss på E3 med Nordisk besättning var det efter att ha seglat nästan 6000 sjömil tur och retur Nynäshamn där vi mötte upp den internationella besättningen på E4an. Det var också vår kvalificeringssegling inför Volvo Ocean Race. Vi såg till att ha den avklarad på vägen upp till Sverige så att om något gick fel på nedseglingen var vi redan klara. Vi har alltså gjort två kvalificeringsseglingar, vilket för oss bara var fin träning.

 

Foto: Oskar Khilborg/ERT

 

Seglingen ner bjöd på mer testande förhållanden än uppseglingen som mest var kryss eller sträckbog, nu hade vi istället allt från 4-38 knops vind och alla vindvinklar, varenda segel ombord, förutom stormfock har anvädts, det är 12 st till antalet.

Det är idag mindre än 70 dagar kvar till start och fastän vi har mycket kvar att göra fram till dess, känns det som att vi har bra koll på våra styrkor och svagheter och vi kommer jobba för att få bort dessa före start. Att vi var 2 timmar efter den internationella båten till Lanzarote efter 8 dygns segling får vara ett bra kvitto för oss i den Nordiska besättningen då vi vet att de internationella gänget körde så hårt de kunde för att lämna oss i kölvattnet.

För att följa racet i mobilen skall man anmäla sig på en ericsson portal. Se promo videon nedan:

 

 

Kolla in denna lilla "teaser":

 

 

Lite fler bilder i galleriet.

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ericsson Racing Team på G

2008-06-16

Ericsson teamets två lag befinner sig nu på två håll. Det internationella laget är i Stockholm och gör sin båt klar för tävling, E4 som hon heter. Vi i det nordiska laget där jag ingår har just gjort klar en stor genomgång av vår båt E3 här på Lanzarote. Båten har nu seglats hårt i sex månader och behövde en genomgång för att finna eventuella brister samt översyn av alla delar som rigg, köl, winchar, styrning och mycket mer.

Nu skall vi ut på offshoreträning och möta upp den internationella besättningen med deras nya båt i Stockholm. Sedan blir det fortsatta tester tillbaks till Lanzarote igen. Det blir ju en hel del seglat för det nordiska laget, vilket är bra då vi har som avsikt att komma till start väl förberedda och med tävlingens mest inseglade båt.

 

 

Marstrand blir pitstop 10-14 juni 2009.

 

Volvo Ocean Race 08-09 kommer bli ett spännande race med flera jämna båtar från olika båt konstruktörer. Förhoppningsvis kommer våran båt E3 vara en bra allround båt som hänger med bra i alla förhållanden gentimot våra konkurenter, där en del kan vara lite extra starka i ett visst förhållande men om det kommer vi få veta allteftersom tävlingen fortgår. Just nu är det spännande att se alla lagens nya båtar segla och spekulera i hur de kommer uppföra sig gentimot våran båt.

 

Följ oss på Ericsson Racing Teams hemsida eller Volvo Ocean Race hemsida.

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pirates video!

2008-03-27

 

Jag vet att filmen är gammal, men den är skön. Det är vad vi får uppleva åtminstone ett par gånger i vecka, ett par timmar i taget, Se igen och få gåshud.

 

ERT har lagt upp en ny video. A race yacht is born, där är lite bilder från Barcelona seglingen

 

/Anders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Americas cup igen 2011

2008-03-22

Farsen har fortsatt! Jag skrev i somras att Americas cup kommer seglas igen 2009, sedan dess har mycket hänt.

BMW Oracle, med Larry Ellison i spetsen var inte nöjda med de villkår utmanande spanjorerna hade med försvarande alinghi, gick till domstol och fick utmaningen ogiltigförklarad. Var sedan själva nästa utmanare på tur. Efter mycket bråk har man nu beslutat att mötas i en så kallad "Deed of gift match" som är det ursprungliga dokumentet i Americas Cup. Vilket innebär att inga andra utmanare släpps in. Det ända man nu inte är överens om är tidpunkten. Alinghi vill segla 2009 och BMW Oracle vill göra det redan 2008 och hävdar att försvararen då har fått sina 10 månaders förberedelse som anges i Deed of gift.

Men det verkar som att man är överens om att nästa "vanliga" Americas cup skall seglas 2011, då i Valencia igen. Troligen blir det då i den nya båttyp som man förhandlade fram efter 2007´s Americas cup.

 

Här nedan är en jämförelse mellan den nya båttypen och den som vi seglade i sist, den nya större till vänster.

 

 

 

Antagligen blir det i nya AC90 båtar det kommer avgöras.

 

Det blir en mycket snabbare båt som kräver fler man för att klara av de enorma seglen. Kanske kan det bli nästa spännande utmaning efter Volvo Ocean Race för mig. Först skall dock BMW Oracle och alinghi göra upp om vem som blir försvarare, det kommer bli en spännande match att följa när den blir av, antagligen blir det i 90 fots katamaraner. Det kommer bli riktiga monster till båtar. Ganska roande när biljadärer bråkar om en seglingstrofé faktiskt.

 

Lite kort om hur det går på Lanzarote.

Vi seglar i stort sett varje dag med två båtar, något man är ganska van vid från Victory Challenge. Den stora skillnaden är dock att här ligger huvudsaken på halvvind och undanvind. Belöningen är hisnande farter och rejält med vattensprut. Om väderprognosen är den rätta sticker vi på offshore träning vilket innebär minst två dagars segling där natten används till att kryssa mot vinden för att kunna testa undanvindssegel på dagarna. Vi vill ju då främst ha mycket vind och stora vågor och det är mycket belönande segling.

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seglar med Ericsson Racing Team

2008-02-18

Just hemkommen,till Lanzarote, efter en segling Barcelona ToR. Sedan Januari har jag seglat Med Ericssons Volvo Ocean Race satsning 2008-2009 och kommer att deltaga på Ericsson Racing Teams nordiska båt.

Starten går i Alicante i October så förberedelsetiden är knapp men den första nya båten som döptes i Barcelona börjar få några sjömil bakom sig.

All information om ERT och tävlingen finns på Teamets hemsida.

 

ericssonracingteam.com

 

Ericsson Racing Team under träning Foto: ERT

 

Jag "grindar" med pressen i Barcelona.

 

Volvo Ocean Race hemsida är länkad i logotypen till höger. På ERT´s hemsida kan man läsa allt om team medlemmarna här en snabblänk till informationen om mig, med några videosnuttar och annat.

 

Man kommer kunna följa tävlingen via TV på internet på Volvo Ocean Race TV. Redan nu finns det massa program från tidigare år samt nyheter, ta en titt.

 

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Johnie Berntsson vinner GKSS wintercup

2007-11-12

Winter cup seglades i Långedrag helgen den 10-11 november. Det var vackert och kyligt väder med en svag NNO-lig vind och fina förhållanden för segling. Johnie som var den bäst rankade rorsmanen på regattan hade som målsättning att vinna för att tjäna lite viktiga världsranking poäng. Jag fick förmånen att hoppa in som taktiker under helgen och ville givetvis göra bra ifrån mig.

Vår serie kunde inte bli mycket bättre med enkom vinster. Vi seglade stabilare under söndagen än under lördagen då vi låg efter i två matcher men lyckades passera under det första varvet vid bägge tillfällena.

 

Läs mer: http://www.bsteam.se/

 

 

 

Team Johnie Berntsson sailing under prestart. Foto: Anders Dahlberg

 

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

World Tour tävling i Rom

2007-09-07

11-16 september seglas Latium Match Cup i Rom, som ingår i World Tour. Anders seglar med Magnus Holmberg och för Victory Challenge. Övriga i besättningen är Mattias Rahm, Daniel Björndahl och Thierry Fouchier.

Båtarna som skall seglas är Solaris 36, övriga i startfältet är följande:

 

Ian Williams (GBR) – Team Pindar
Mathieu Richard (FRA) – Saba Sailing Team
Paolo Cian (ITA) – Shosholoza
Sébastien Col (FRA) – Areva Challenge
Peter Gilmour (AUS) – PST
Magnus Holmberg (SWE) – Victory Challenge
James Spithill (AUS) – Luna Rosa Challenge
Sten Mohr (DEN)
Michael Hestbaek (DEN) – United Internet Team Germany
Ian Ainslie (RSA) – Shosholoza
Victor Lanier (FRA)
Jure Orel (SLO)

 

Jesper Radich winner i matchen om tredjepris i ett blåsigt Marstrand. Foto: Dan Ljungsvik

 

Solaris 36 är båttypen som används.

 

Följ resultaten på World Tours hemsida. Länk på loggan till höger.

 

/Anders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Americas Cup igen 2009

2007-07-26

Det blev en 2:a plats för Magnus Holmberg med besättning på Match Cup Sweden i Marstrand. Efter en final i vindar på uppemot 20 m/s vann Björn Hansen med 3-0. Receptet var bra starter och bra fart i båten, något vi lyckades sämre med i den hårda vinden.

Mattias Rahm hade otur i seglingen om 3:e plats och tappade masten. Fördäckaren Claes Dahlberg åkte i och fick tas till sjukhus. Tufft släkte som fördäckare är var han snart på benen igen.

Vi var dock nöjda med vår 2:a plats och med lite mer tid i hårdvind skall vi nog lösa det också.

 

Magnus, Oskar Ljung, Stefan Rahm, Daniel Björndal och jag Foto: Arne K Larsen, regatta.nu

 

Den 25 juli tillkännagavs det att nästa Americas Cup nr 33 i ordningen skall seglas i Valencia sommaren 2009. Seglingarna kommer äga rum mellan maj till juli. Förhoppningsvis senare start än sist då det var vindfattigt de första veckorna av utmanarserien.

En ny båttyp skall användas 90 fot lång och regeln för den kommer tillkännages den 31 oktober. Två förregattor kommer seglas under 2008 i de befintliga båtarna. En i Valencia och en någon annan stans i Europa.

Försvararen alinghi med sin club SNG (Socitet Nautic de Geneva) har fått mycket kritik från tidigare utmanare för att byta båttyp och inte tillkännage regel och plats för seglingarna. Med all rätt tycker jag då det ger alinghi stora fördelar som förbereda sig innan man medelar utmanarna. Vad jag inte har klart för mig ar om utmanarna tar fram båtregeln ihop med försvararen, vilket vore det rätta, eller om man tar fram regeln själv och medelar utmanarna.

De lag som redan anmält sig är Desafio Espanol, Team Origin (England), Team Shosholoza och New Zealand. Oracle har inte anmält då man är det lag som försöker få till rättvisa regler för utmanarna.

Mer detaljer kommer nog att komma inom det närmaste men vill man vara med är det dags att börja jobba!

 

/Anders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Match Cup Sweden

2007-06-27

Ny ordföljd samma tävling. 2006 blev det ingen matchracing tävling i Marstrand men 2007 är tävlingen tillbaks, nu utan Swedish Match som sponsor. Jag har deltagit varje år sedan 2003 med hyfsat resultat.

  • 2003 1:a med Chris Law
  • 2004 4:a med Chris Law
  • 2005 2:a med Magnus Holmberg och Victory Challenge

2007 seglar jag för Victory Challenge med Magnus Holmberg igen. Besättningen består av Magnus, Stefan Rahm, Oskar Ljung, Daniel Björndahl och undertecknad. Daniel var med mig och Chris Law 2003 och 2004.

Magnus seglar mot Gevin Brady 2004, Magnus blev 3:a Foto: Dan Ljungsvik

 

2005 seglade man i en ny båttyp kallad SM40 men i år seglar man den äldre båten igen, se bilden, som heter DS37 Matchracer.

Seglingarna är mellan 2-8 juli med träning den 2:a och tävlingsstart den 3:e. Hur det går kan man följa på World Tours hemsida, länk till höger, eller Match Cup Swedens hemsida.

 

/Anders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läs Gustav Morins Victory blogg

2007-02-05

 

http://www.batnytt.se/bloggar/Victory

 

Gustav som tidigare var reporter för båtnytt har börjat segla med Victory Challenge som grinder. Han är vår yngsta seglare 22 år gammal men består av 100 kilo muskler, så han har potential!

Han skriver på sin blogg flera gånger i veckan hur det är att vara besättning på Victory challenge, sådant som man inte kan läsa på hemsidan.

 

Trevlig läsning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Victory Challenge promotion video

2007-02-01

 

Här är en länk till en riktigt bra promotion video för Victory Challenge, fina bilder i samband med träningen i Dubai. Bredbandsuppkoppling krävs.

 

Videolänk

 

Till höger har jag lagt till två nya länkar, en webcam som visar vattnet framför vår bas i Valencia, samt en länk till tävlingskalender, dag för dag hela våren. /Anders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Victory Challenges tävlingsprogram 2007

2007-01-10

 

Här följer en förklaring på hur ACT13, Louis Vuitton Cup och Americas cup seglas i vår.

 

  • ACT13 är den 13:de i raden av förregattor som seglats sedan 2004
  • Louis Vuitton Cup är utmanarserien för att ta fram en utmanare.
  • Americas Cup, en utmanare seglar mot försvararen, alinghi

Victory Challenge spöar upp alinghi under act12.   Foto: Victory/Oscar Kihlborg

 

ACT13: Sista förregattan för 32:a Americas cup seglas mellan 3-6 april. Fleetracing (alla startar samtidigt) 7 race, 2 om dagen förutom sista dagen. Regattan ger poäng ggr 3. 1:an får 11x3=33 poäng tvåan 10x3=30 poäng o.s.v. 2006 års ACTs var ggr 2 och tidigare ggr 1. Aktuell ställning finns här.

 

Anledningen till poängräkningen är att en bra placering i ACT seglingarna skall ge fördel i Louis Vuitton Cup. Bäst rankade får 4:a bonus poäng. 2:a till 4:de plats ger 3 poäng, 5:e till 8:de ger 2 poäng, resterande 3 lag får 1 extra poäng som används till Round robin omgångarna. Två poäng är en vunnen match så varje poäng kan bli väldigt viktig.

 

LOUIS VUITTON CUP: Börjar med Round robin 1 den 16 april, två matcher per dag tills alla mötts, totalt tio matcher. I round robin två seglas en match om dagen tills alla möts en andra gång detta är klart runt 6 maj. Nu summeras alla 2 poängare för vunna matcher samt bonuspoäng som man haft med sig från ACT seglingarna. De 4 bästa lagen får fortsätta till semifinalsegling medan resten får packa ihop.

 

Semifinaler börjar den 14 maj, den bäst rankade får välja motståndare och sedan seglar man till först att vinna fem matcher. Vinnarna seglar final, förlorarna packar ihop.

 

Louis Vuitton Final börjar 1:a juni och vinnaren är först till fem segrar och får möta försvararen av Americas Cup.

 

32:a Americas Cup: börjar den 23 juni och försvararen är schweiziska Alinghi, seglas till först till fem segrar. Vem som blir vinnare av Americas cup vet vi senast 4 juli 2007.

 

Hoppas det är denna scen vi får se i början av juli i år!!

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Segling i Dubai, Januari 2007

2006-12-05

Jag har inte skrivit något nytt här sedan juli, men det betyder inte att det inte hänt något. Snarare tvärtom. Som jag skrev i juli har vi i Victory Challenge under hösten jobbat med tvåbåtstester och segling. Detta har varit mycket tidskrävande och ibland ganska monotomt arbete.

 

Portugal match cup som var den senaste matchracing regattan jag var i väg på slutade med en hedrande 2:da plats efter Chris Dickson från BMW Oracle Racing Team. Vi förlorade i avgörande seglingen i finalen med 1 meter, så spännande var det, vad gör man inte för publiken.

Portugal Match Cup 2006, finalsegling mot Chris Dickson

 

I Januari 2007 kommer Victory Challenge förlägga sin träning till Dubai i Förenade Arabemiraten. Detta är en stor nyhet för "lilla" VC. Vi kommer där att dela vatten med alinghi, americas cup försvararna. Förhoppningarna är att vi skall få in 25 seglingsdagar i januari isället för beräknade 4-5 i det vinterruskiga Valencia. Kostnaden för en av de 25 dagarna tror jag inte man har lust att få reda på.

Victory challenges nya båt SWE-96 kommer att vara klar i Valencia för segling i februari, då är tiden knapp fram till utmanarserien som börjar 18 april. Innan dess skall vi dessutom hinna segla ACT 13 som är en fleetracing regatta som går 5 dagar i april. Altså fortsatt späckat shema för VC och vi får se när jag tar mig tid att sätta mig med uppdateringar igen, men följ oss på de länkar jag lagt upp på förstasidan.

 

Jag får passa på att önska alla:

 

En God jul och ett riktigt gott nytt 2007!

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slut på AC-tävlingar för i år!

2006-07-10

Men det fortsätter att hända mycket spännande under resten av året för Anders och Victorychallenge.

 

Victory slutade på en 7:de plats efter spännande segling mot Sydafrikanska Shosholoza i de sista ACT seglingarna för året. Det slutade 2-1 efter att vi hade förlorat den första matchen och då var tvingade att vinna de två nästföljande matcherna. Magnus Holmberg fick till fina starter sista dagen och när vi väl var före var det ingen ombord som ville ge sydafrikanerna chansen att komma om. Så efter att snöpligt ha missat chansen att segla om 5:e plats med spaniorerna för att vi fick stryk i starterna mot Mascalzone Latino i semifinalen, kändes det skönt att avsluta regattan med vinst.

 

Efter en vecka ledigt blir det Portugal match cup som står på programmet för Magnus Holmberg, Stefan Rahm, Lars Linger, Malcom Parker och Anders Dahlsjö. Regattan seglas 18-23 juli i Cascais och ingår i World Match racing Tour. Klicka på länken till höger för att följa tävlingen.

 

 

2004 seglade Anders med Chris Law i Portugal match cup, i år med Magnus Holmberg och Victory Challenge besättning.

 

I Augusti börjar så Victorychallenge sin tvåbåtstestning i Valencia. Då kommer nya master och segel testas och utvecklas. Detta kommer vi hålla på med hela hösten. Detta för att få fram den allra bästa motorn till vår nya båt som är under byggnation i Göteborg. Testen är väldigt tid och personalkrävande men det är absolut nödvändigt för att ha någon chans att tävla mot de starkare lagen. Följ oss på Victorychallenge hemsida eller någon av de länkar jag lagt upp på förstasidan.

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 maj börjar årets tävlingar för Victory Challenge

2006-05-07

Victory Challenge jobbar hårt mot Emirates Team New Zealand i prestarten under seglingarna i Malmö. Foto: Oskar Khilborg, Victory Challenge

 

 

På torsdag den 11 maj seglar Victory Challenge sin förstra match i ACT 11. Den seglas mot Areva challenge, Areva är före detta K Challenge som bytt namn i samband med att man fått ny sponsor. Samma dag seglar Victory även mot BMW Oracle Racing. ACT 10 följs direkt av ACT 11 som är en fleetracingregatta. ACT 10 & 11 har samma format som ACT 6 & 7 som seglades i Malmö under 2005. Tävlingarna under 2006 kommer seglas i Valencia som ju är hemmahamnen för Americas Cup 2007 och där alla lag har sina baser.

Seglingarna kan i Sverige följas  på direktsänd TV som kommer sändas på flera av Viasats kanaler. Se Victory Challenges hemsida för kanaler och sändningstider.

ACT 11 avslutas den 21 maj men då är det bara en dryg månad kvar till årets sista ACT börjar. ACT 12 börjar den 22 juni och seglas fram till 2 juli. ACT 12 är en ren matchracingregatta och kommer seglas som Louis Vuitton Cup nästa år med skillnaden att det bara är en enkel round robin istället för en dubbel round robin (alla möter alla). Följt av semifinaler och final.

Under 2006 har Victory jobbat hårt med att komma ikapp de bättre lagen genom att jobba mycket med R&D, vilket betytt att vi inte gjort lika många timmar på vattnet för att fila på besättningsarbete utan tiden har gått till att ta fram nya segel och ändra på båtar allt för att få fram bra material att kunna jämföra med våra konkurenter på de enda chanser vi får i år. Detta komer vara oerhört viktigt för den nya båten som byggs i Göteborg. Det innebär också att vi kommer gå in i regattan nu i maj med en stigande formkurva och min förhoppning är att vi kan ta revanch på den första plats vi så snöpligt blev av med förra året här i Valencia. Då vi diskades i ett race vi vann p.g.a en teknisk regeltolkning.

 

Jag hoppas ni tar chansen att se actionsegling live på TV.

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5:e plats på årets första World Tour-tävling i Brasilien

2006-03-23

Swedish match tour har från i år blivit World Match Racing Tour. Detta i och med att det har blivit förbjudet för tobaksbolag att sponsra sportevanemang i Sverige.

World Tour fortsätter dock som förut och årets första tourtävling gick förra veckan i Brasilien i Angra dos Reis som ligger 150 km sydväst om Rio de Janeiro. Magnus Holmberg deltog med Victory challenge besättning, Anders Dahlsjö- fördäck, Niclas Carlzon- pit, Lars Linger- trim, Mathias Rahm- stor/taktik.

Vi hade fått två veckors träning med Swedish Match 40´s i Valencia mot James Spitthill innan vi for iväg.

Våra förhoppningar var att vi skulle nå final och förhoppningsvis vinna. Vi vann round robin i grupp A utan en enda förlust men sedan blev vi utlagna med 2-1 i kvartsfinalen som vi seglade mot Therrie Pepponet, som senare kom att segla final mot just James Spithill från Luna Rossa Challenge.

 

För att läsa mer om tävlingarna klicka på World Tour loggan till höger, eller se på lite bilder från Brasilien här.

 

 

James Spitthill från Luna Rossa challenge vann. Mango längst till vänster

 

I Valencia förbereder sig nu Victory Challenge för kommande sässong med tre ACT´s under våren och mängder med tester för att få fram snabbaste möjliga utmanarbåt till Americas Cup 2007. Någon gång under nästa vecka räknar vi med att ha den första båten ute på vattnet. Våran bas tar allt mer form och segelloftet är strax klart för produktion av nya segel. Se Victory Challenges hemsida för senaste nytt.

 

/Anders Dahlsjö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Swedish match tour i Malaysia

2005-11-20

Magnus Holmberg seglar med Victory Challenge besättning på Monsoon Cup, en av matchracingtävlingarna som ingår i Swedish Match Tour. Besättningen består av Martin Krite- fördäck, Anders Dahlsjö- tail/pitt, Lars Linger- trim och Mathias Rahm- stor/taktik.

Tävlingen seglas 28 november till 4 december och Victory seglarna får ett avbrott från testseglingarna med Americas Cup båtarna i Valencia.

Vi har inte tävlat i touren sedan swedish match cup i Marstrand utan cup-seglingen med Act´s i Malmö och Trapani på Sicilien har tagit all tid i anspråk, så det skall bli roligt att tävla i lite mindre båtar igen. Min förhoppning är att vi lyckas minst lika bra som i Marstrand där vi blev 2:a!

 

För att följa oss se länken till moonsoon cup nedan eller Swedish Match Tours hemsida, länk till höger.


http://monsooncup.com.my/

 

/Anders

 

Holmberg med besättning (jag vid masten) rundar före Jesper Radish från Desafio espanol under Swedish Match Cup. Foto: Anders Averdahl/Dan Ljungsvik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Victory kan sammanfatta tävlingsåret 2005

2005-10-23


Nu är deltävlingarna slut för i år och Victory kan sammanfatta resultaten efter det halvår laget varit aktivt. Under 2005 har 6 ACTs seglats på 3 olika orter, Valencia (Spanien), Malmö och Trapani (Sicilien). Resultatet visas i tabellen.

 

1 12 2 11 1 12 1 12 1 12 1 12 71 1
2 11 3 10 3 10 4 9 2 11 3 10 61 2
3 10 4 9 2 11 2 11 4 9 2 11 61 3
4 9 1 12 4 9 3 10 3 10 6 7 57 4
6 7 8 5 5 8 5 8 8 5 4 9 42 5
5 8 6 7 8 5 11 2 6 7 8 5 34 6
7 6 7 6 9 4 6 7 5 8 12 1 32 7
9 4 9 4 6 7 8 5 7 6 7 6 32 8
8 5 5 8 7 6 9 4 9 4 10 3 30 9
10 3 10 3 10 3 7 6 11 2 9 4 21 10
12 1 12 1 11 2 10 3 10 3 5 8 18 11
11 2 11 2 12 1 12 1 12 1 11 2 9 12

 

En femteplats är väl ungefär vad vi kunnat räkna med i år. En placering bättre var i räckhåll men att vi hade sämre bätfart i Malmö med vår andra båt var en del av att vi missade fjärdeplatsen.

 

Nu återstår i år bara en del testsegling med båtarna för att ge input till designen av nya båtar, så om allt faller på plats har vi ett spännnande 2006 att se fram imot med ett vassare och bättre Victory Challenge som skall ha chans att slåss med de största topplagen.

 

/Anders

 


 

 

 

 

 

 

 

 

foto: Oskar Kihlborg/ Victory Challenge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ny chans på Sicilien efter besvikelsen i Malmö för Victory Challenge

2005-09-11


Vi seglade inte upp till våra förväntningar i Malmö under ACT 6 & 7. Det var givetvis en besvikelse för oss i teamet. Nu får vi chansen att visa att vi lärt vår läxa och kan lyfta oss igen när det blir dags för ACT 8 & 9 i Trapani på Siciliens västkust, som seglas från den 30/9 - 9/10 med samma tävlingsformer som i Malmö.

 

Det är ju trots allt mer än 1,5 år till Louis Vuitton Cup börjar (utmanarserien till Americas Cup) och vi har bara varit igång i drygt 3 månader ännu.

 

Här är länken till Trapanis egna hemsida:             http://www.comune.trapani.it/trapaniinvela/english/index.php

 

 

Vi gör ett försök med vår spjälkade spinnbom som vi bröt av i matchen mot Prada i Malmö:
foto: Oskar Kihlborg/ Victory Challenge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Victory Challenge program i Malmö

2005-08-11


Här nedan kan du se Victorychallenge program från dag till dag under seglingarna i Malmö. Använd länkarna på första sidan för mer information.

 


Louis Vuitton Acts 6 and 7
Schedule

Act 6: Match racing begins August 25

 Act 7: Fleet racing begins September 2
 


Detailed Schedule for Acts 6 and 7


Date

Time

Event
Sun August 14   Ship unload begins; Malmö
Fri August 19 7:30 am Start of Measurement Controls
Sat August 20 to
Tue August 23
  Measurement
Tue August 23 9:00 am Challenger Commission Meeting; Slagthuset Conference Centre
Tue August 23 12:00 pm Practice Race(s) 1st Warning Signal
Tue August 23 6:30 pm Competitor’s Meeting; Jury Room
Wed August 24 2:00 pm Measurement Deadline
     
    Louis Vuitton Act 6 Racing Begins
Thu August 25 12:00 pm Act 6 Racing; First Warning Signal
Fri August 26 12:00 pm Act 6 Racing; First Warning Signal
Sat August 27 12:00 pm Act 6 Racing; First Warning Signal
Sun August 28 12:00 pm Act 6 Racing; First Warning Signal
Mon August 29 12:00 pm Act 6 Racing; First Warning Signal
Tue August 30 12:00 pm Act 6 Racing; First Warning Signal; followed by Docking Ceremony & Prizes unless racing carries over to the Reserve Days
Wed August 31   Act 6 Reserve Day; racing if necessary to complete the Round Robin
Thu Sept 1   Act 6 Reserve Day; racing if necessary to complete the Round Robin
     
    Louis Vuitton Act 7 Racing Begins
Fri Sept 2 12:00 pm Act 7 Racing; First Warning Signal (also Act 6 Reserve Day if necessary to Complete the Round Robin)
Sat Sept 3 12:00 pm Act 7 Racing; First Warning Signal
Sun Sept 4 12:00 pm Act 7 Racing; First Warning Signal, racing followed by Docking Ceremony & Prizes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magnus Holmberg blev 2:a på Swedish Match Cup 2005

2005-05-12

Foto: Victory Challenge

Anders seglade med Magnus Holmberg under Swedish Match Cup i Marstrand ihop med Mattias Rahm, Lars Linger och Oskar Ljung. Anders hoppade in på fördäck för att ersätta Martin Krite som varit sjuk och inte var i form.

Victorychallenge besättningen seglade hem Magnus bästa placering någonsin på Swedish Match Cup, där de förlorade i finalen mot Peter Gilmore och hans Pizza LA lag. Det var jämna matcher och det var den 5:e matchen som fick avgöra vem som skulle gå segrande ur duellen.

 

Mer att läsa och bilder finns på Swedish Match Tours hemsida, länk här till

 

höger.

 

/Anders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Full fart med Victory Challenge

2005-05-12

Det är nu klart att Anders skall vara med och kämpa om Americas Cup med svenska Victory Challenge. Första seglingen ACT 4 & 5 börjar redan den 16 juni i Valencia och Victory Challenge skall vara med.

 

Hur det går och hur teamet förbereder sig kan du läsa på Victory Challenges hemsida eller på någon av de länkar som finns här.

 

Victory Challenge

America Cup 2007

Malmö ACT6 & 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anders seglar med K-Challenge!

2005-04-14

K-Challenge träningsbåt NZL-57     Foto:K-Challenge

 

Under 2 veckor i slutet av april skall Anders Dahlsjö segla med det franska utmanarlaget "K-Challenge". K-Challenge som utmanar från frankrike men har amerikanskan Dawn Riley med i projektledningen.

 

Dawn har meriter som skeppare på den helkvinnliga båten Heineken som seglade Whitbread round the world race, före detta Volvo Ocean Race, samtidigt som "svenskbåten" Intrum Justitia. Hon var skeppare på amerikanska Bill Kochs amerikascup utmaranre america3 95 och senast projektledare för America true som utmanda i Americas Cup 2000.

 

K-challenge samlar en multinationell, mångkulturell och talangfull besättning till sin Americas Cup utmaning 2007.

Det är nu när K-challenge drar igång sin 2 båtsträning inför sässongens seglingar i Valencia, Malmö och Trapani (Italien) som Anders har blivit tillfrågad att utöka besättningen.

 

Mitt jobb ombord kommer att vara istortsett detsamma som det var under 3 år med Victory Challenge. Att ihop med trimmers och rorsman utföra det fysiska arbete som krävs vid manövrar och segling av dessa stora kraftfulla båtar. Det kräver erfarenhet, styrka och uthållighet för att det skall fungera utan lång inlärningsperiod, säger Anders. Vidare berättar han att hans arbete ombord kretsar kring masten där han bakåt hjälper "grinders" med att skota seglen och framåt med att hjälpa fördäcket med att ta ner, klargöra och sätta segel i de olika manövrarna.

 

Att segla matchracing och framförallt med Americas Cup båtar är långtifrån den glamorösa tanke många har, med båtar som i sakta mak glider fram över vattnet, utan kan närmast betraktas som en fotbollsmatch där besättningarna på båtarna försöker vinna övertag genom fysisk styrka och svåra taktiska manövara för att lura sin konkurent i bakvattnet.

 

Vill du läsa mer om Americas Cup, följ länken på Americas cup loggan till höger, eller någon av de länkar i tidigare artikel om Victory Challenge längre ner på sidan.

 

>>K-Challenge hemsida

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team Semcon stark 2:a i öppningsseglingen Ice breaker Cup 2005

2005-04-05

Anders Dahsljö seglar i år med Johnie Berntsson och hans matchracinglag "Team Semcon" Årets första tävling seglades helgen 2-3 april i Långedrag, här återges Team Semcons pressrelease efter avslutad tävling.

 

Team Semcon i ny tappning, öppnade starkt i Ice breaker Cup 2005. Teamet, som bestod av Johnie Berntsson, Nils Bjerkås, Anders Dahlsjö, Johan Bäckman och Martin Berntsson, inledde med att ligga bli 2:a i grupp A: M Rahm, J Berntsson, S Lindberg, J Isdahl, T Gabinus. Därefter möttes de 3 främsta från varje grupp, varvid teamet ställdes mot B Hansen, L Rahm och E Neugodnikov. Efter 3 raka segrar stod Team Semcon som segrare i round robin.

Semifinalen seglades mot B Hansen och vanns av Team Semcon med 2-1. En match med små marginaler och med kollisioner mellan båtarna. Team Semcon drog det längsta strået.

I finalen mötte teamet de välbekanta träningskamraterna i Mattias Rahms besättning. Senast lagen möttes, på tävling, var i Marstrand och då drog Team Semcon det längsta strået. Nu var det nya matcher som blev oerhört spännande med täta slagdueller och växlande ledning. Mattias och hans besättning, Johan Barne, Pontus Meijer, Niclas Karlsson och Claes Dahlberg gjorde en stark insats och lyckades ta hem segern i tävlingen.

- Vi är mycket glada för att få en så här bra start på säsongen, säger Johnie. - Besättningen har gjort ett kanonbra jobb. Vi gick in i tävlingen med målsättningen att i slutet ha hittat bra flyt I arbetet ombord, men det visade sig att vi kom igång snabbare och därmed kunde få ut bra resultat i tävlingen, fortsätter han. - Vår viktigast målsättning på våren är att ta oss vidare till Swedish Match Cup och det kvalet går först om en månad.

- Nu är fokus att bygga upp teamet med fler samarbetspartners. Vi tackar Toyota för samarbetet 2004 och kommer fortsatt ha engagemang ihop med dem inom andra sportgrenar än Matchracing. Semcon och Pelle Petersson yachting är kvar i satsningen men vi behöver fler partners för att kunna hålla oss kvar på rankingen ooch för att finansiera de tävlingar vi skall segla denna våren. Har du intresse av att veta mer? kontakta gärna teamet på Tel 031-760 18 12.

Resultat Ice breaker Cup 2005
1 Mattias Rahm GKSS Göteborg
2 Johnie Berntsson StSS Stenungsund
3 Björn Hansen KSSS Stockholm
4 Staffan Lindberg Åland Finland
5 Euguiny Neugodnikov Yacht Club Komatek Ekaterinburg, Ryssland
6 Linda Rahm GKSS Göteborg
7 Nick Cherry Southamton England
8 Johnny Isdahl GKSS Göteborg
9 Emil Wiberg GKSS Göteborg
10 Tomas Gabinus GKSS Göteborg

Läs mer på
http://www.gkss.se/templates/news.asp?node=1&id=877

Teamets seglingar våren 2005
23-24 April, Spring Cup grade 2, Långedrag www.gkss.se
31 April-1 Maj, Kval Swedish Match Cup, grade 4 Stockholm www.matchracing.nu
17-21 Maj, Albaria Cento Cup, grade 1,  Sicilien, Italien 

Team Semcon
Johnie Berntsson
Johan Bäckman
Nils Bjerkås
Anders Dahlsjö
Robert Skarp
Martin Berntsson

Världsrankingen: http://www.sailing.org/matchrace ,
Teamets hemsida: http://team.johnieberntsson.seglar.nu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Victory Challenge utmanar Alinghi....

2005-02-22

Men först måste man slå ut minst 7 andra utmanare:

 

BMW Oracle Racing, USA                                

+39 Challenge, Italien

Team Shosholoza, Sydafrika

Emirates Team New Zealand, Nya Zeeland

Luna Rossa Challenge, Italien

K-Challenge, Frankrike

Desafio Español, Spanien

 

Utmanarserien börjar i april 2007 i Valencia men innan dess kommer ett antal förtävlingar utföras på olika platser runt om i världen. Sommaren 2005 kommer börja med seglingar i Valencia i slutet av juni.

 

I augusti kommer så tävlingen till Malmö och det ger alla intresserade möjlighet att se båtarna på när håll i full action. Årets avslutande tävling kommer gå i Italien sep-oktober.

 

Hur Victory Challenge utvecklas kan följas på satsningens hemsida www.victorychallenge.com 

Mer information om Americas cup finns på den officiella hemsidan för den 32 cupmatchen, länk nedan eller loggan till höger.

 

Vi har alltså en ny spännande tid att se fram imot.

 

>> Americas Cup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vintern är här

2004-11-20

Minns ni sommaren? Nu är det dags att plocka fram all minnen från den gångna sässongen. Själv har jag har många trevliga seglingsminnen att plocka fram från sommaren det är bara att se på denna sida för att se att det varit en händelserik sommar. Nu får man börja blicka framåt mot 2005 för att se om det finns några nya utmaningar och mål att ta sig an.

Jag har här några länkar till bra seglingssidor med pågående eller aktuella seglingar.

 

Trevlig läsning

 

Anders Dahlsjö

 

>> Vendee Globe (ensamsegling jorden runt)

>> Americas Cup

>> Volvo Ocean Race

>>Swedish Match Tour

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anders Dahlsjö seglar med Chris Law och Team Shosholoza på Danish Open

2004-08-09

På Danish open som börjar torsdagen den 12 aug i Skovshuvud norr om Köpenhamn, seglar Chris Law från England med det sydafrikanska Americas Cup laget med det konstiga namnet "Shosholoza". Laget är nytt och satsat på Americas Cup 2007 i Valencia. De seglade i portugal med Jeff Meak som rorsman där med mindre framgång. Man provar nu med en mer erfaren rorsman i Chris Law. Chris önskade få med mig som lite rutin då vi redan seglat en del tävlingar ihop med The Outlaws.

Hur det går kan ni följa på någon av länkarna nedan.

 

/Anders Dahlsjö

 

>>Swedish Match Tour

 

>>Danish Open

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portugal Match Cup

2004-08-02

Russel Coutts med sin danska besättning under Portugal Match Cup

 

Portugal Match Cup är nu avlsutad. Det var den första seglingen i Swedish Match Touren som har sin final i Marstrand varje år.

Tävlingen som var ny på touren använde de nya Swedish Match 40 båtarna som byggts i Sverige och ritats av Pelle Pettersson. Det var första gången de båtarna användes på en tävlingen och omdömet om dem var mycket gott. Båtarna seglade bra, såg bra ut och gav besättningarna utrymme för avancerade manövrar.

För Outlaws blev det dock ingen vidare början på Touren vi slutade på en 9:de plats efter en bedrövlig början på regattan. I Första omgången förlorade vi 4 av fem matcher bl.a hade vi fel tid i en start, seglade mot fel märke i en annan och kolliderade med en annan båt för att nämna några misstag. Oscar Angervall var dessutom magsjuk och deltog bara halva första dagen sedan orkade han inte mer.

Vi fick då chansen att avancera till kavartsfinal via en reparcharge omgång där 6 lag gjorde upp om två kvartsfinalplatser. Vi vann här 3 av fem matcher, vi visste inför vår sista match mot fransmannen Philippe Prestie att vi var tvungna att vinna den matchen för att gå vidare. Vi fick den starten vi ville ha men Prestie var ändå den som kom först till en vindkantring och kom då före oss, vi fick sedan ingen chans att passera och i och med det var våran regatta till ända.

Portugal Match Cup vanns av Ed Baird från USA i en rafflande final mot Russel Coutts med 3-0. Trea blev Peter Holmberg som seglar för alinghi.

 

/Anders Dahlsjö

 

>>Swedish Match Tour

 

>>Portugal Match Cup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Outlaws blev 4:a i Marstrand

2004-07-12

The Outlaws seglar mot Mathias Rahm. Foto: Dan Ljungsvik

 

Efter en tuff vecka i Marstrand med alla typer av väder och vindar slutade The Outlaws på en fjärde plats.

Semifinalen mot Peter Gilmore från Australien seglades i kulingvindar på en mycket kort bana vilket passar Peter Gilmore som är startskicklig och snabb runt banan. Ett missöde som skedde under semifinalen var att undertecknad fick spinnakerbommen i munnen och blev en tand fattigare. Gilmore vann semifinalen med 3-0 och The Outlaws fick segla om tredjepris mot Magnus Holmberg med besättning. Bara gamla Victory Challenge kollegor alltså.

Magnus vann den första matchen efter att ha vunnit starten. Det andra racet blev händelserikt med Chris Law i vattnet båda över linjen vid starten tät match 4 varv runt banan och avslutades med ett tvivelaktigt domslut där the outlaws dömdes att ej ha fullbordat sitt straff innan vi passerade mållinjen och Magnus fick målskottet även i detta race. Men med små marginaler kan domarna göra fel de också. Vi var trots förlusten nöjda med våran fjärdeplats i ett sådant starkt startfält som Swedish Match Cup hade i år. För mer utförliga artiklar se länkarna nedan.

 

Nu återstår Portugal Match Cup i The Outlaws tävlingsprogram och vi har två veckor på oss att ladda om till den tävlingen. Se länken nedan för mer info.

 

/Anders Dahlsjö

 

>>Swedish Match Cup

 

>>Swedish Match Tour

 

>>Portugal Match Cup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chris Law och hans Outlaws i form till

Swedish Match Cup 5-11 juli

2004-07-07

 

Outlaws trea i grupp A efter tisdagens och onsdagens seglingar!!

 

Efter en åttonde plats av tolv deltagare i Malmö har The Outlaws legat i hårdträning.

Malmö med Öresund Match Cup som var den första tävlingen ihop sedan segern i Marstrand 2003, blev inte speciellt framgångsrik. Fördelen med detta var att vi fick en fingervisning var vi stod inför Marstrand om vi inte såg till att komma igång och börja segla som ett lag.

Vi fick avtalat träning med Mathias Rahm som kvalade in till Swedish Match Cup i Malmö genom att vinna tävlingen. Vi utnyttjade Match Cup Centers båtar i Arendal att finslipa formen med. Dessutom har Daniel Björndahl anslutit till teamet, han valde att avstå Malmö då båtarna där seglades med 4 personer istället för 5 som i Marstrand.

 

Denna träning samt tillskottet av Daniel gjort att The Outlaws är redo för att ta sig an uppgiften att möta det starkaste starfältet någonsin i Swedish Match Cup.

 

The Outlaws som vann Swedish Match Cup 2003 består förutom  av Chris Law från England av Anders Dahlsjö, Daniel Björndal, Oscar Angervall och Henrik Valderyd.

 

 

 

>>Swedish Match Cup

 

>>Swedish Match Tour

 

>>Portugal Match Cup

 

>>Öresund Match Cup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Chris Law seglar med The Outlaws

2004-04-13

Chris Law styr mot segern i Swedish Match Cup 2003 i Marstrand.

 

The Outlaws som vann Swedish Match Cup 2003 består förutom  av Chris Law från England av Anders Dahlsjö, Daniel Björndal, Oscar Angervall och Henrik Valderyd.

 

The Outlaws återkommer 2004 för att försvara sin titel, förutom Swedish Match Cup kommer The Outlaws att segla ihop på, Öresund Match Cup i Malmö den 15-20 juni, Outlaws kommer ta denna tävling som en möjlighet att finslipa på formen inför Marstrand. Dessutom kommer The Outlaws segla Portugal Match Cup i Cascais utanför Lissabon den 25-31 juli. Detta är en ny tävling som ingår i Swedish Match Tour och seglas i de av Pelle Petterson ritade SM-40 båtarna.

 

Resultat från seglingarna kommer återges på AD-Sailsport.se men se arrangörernas hemsidor för utförligare rapporter. (Länkar nedan)

 

>>Swedish Match Cup

 

>>Swedish Match Tour

 

>>Portugal Match Cup

 

>>Öresund Match Cup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Syns och upplev med segling

2004-03-15

AD-Sailsport drivs av Anders Dahlsjö och verksamheten består av att på professionellt vis bedriva seglingsprojekt och marknadsföring med tävlingsverksamhet, förmedla seglingskompetens som:

 

  • Besättning för tävling, transport eller cruising.
  • Skeppare med behörighet.
  • Racingnavigatör.

Anders har även vid förfrågan gjort föreläsningar om Victory Challenge, Americas Cup-utmaningen.

 

AD-Sailsport har en filosofi. "Inget projekt är för litet!" Med rätt personer och rätt tillvägagångssätt blir varje projekt en succé. Genom att utnyttja vår erfarenhet och kompetens kan vi garantera att våra sammarbetspartners blir nöjda.

 

Att fråga kostar inget.

 

Anders Dahlsjö