Den 25 juli anlände E4 & E3 i nämnd ordning
till Puerto Calero på Lanzarote, för oss på E3 med Nordisk besättning var
det efter att ha seglat nästan 6000 sjömil tur och retur Nynäshamn där vi
mötte upp den internationella besättningen på E4an. Det var också vår
kvalificeringssegling inför Volvo Ocean Race. Vi såg till att ha den
avklarad på vägen upp till Sverige så att om något gick fel på
nedseglingen var vi redan klara. Vi har alltså gjort två
kvalificeringsseglingar, vilket för oss bara var fin träning.
Foto: Oskar Khilborg/ERT
Seglingen ner bjöd på mer testande förhållanden
än uppseglingen som mest var kryss eller sträckbog, nu hade vi istället
allt från 4-38 knops vind och alla vindvinklar, varenda segel ombord,
förutom stormfock har anvädts, det är 12 st till antalet.
Det är idag mindre än 70 dagar kvar till start
och fastän vi har mycket kvar att göra fram till dess, känns det som att
vi har bra koll på våra styrkor och svagheter och vi kommer jobba för att
få bort dessa före start. Att vi var 2 timmar efter den internationella
båten till Lanzarote efter 8 dygns segling får vara ett bra kvitto för oss
i den Nordiska besättningen då vi vet att de internationella gänget körde
så hårt de kunde för att lämna oss i kölvattnet.
För att följa racet i mobilen skall man anmäla
sig på en ericsson portal. Se promo videon nedan:
Ericsson teamets två lag befinner sig nu på två
håll. Det internationella laget är i Stockholm och gör sin båt klar för
tävling, E4 som hon heter. Vi i det nordiska laget där jag ingår har just
gjort klar en stor genomgång av vår båt E3 här på Lanzarote. Båten har nu
seglats hårt i sex månader och behövde en genomgång för att finna
eventuella brister samt översyn av alla delar som rigg, köl, winchar,
styrning och mycket mer.
Nu skall vi ut på offshoreträning och möta upp
den internationella besättningen med deras nya båt i Stockholm. Sedan blir
det fortsatta tester tillbaks till Lanzarote igen. Det blir ju en hel del
seglat för det nordiska laget, vilket är bra då vi har som avsikt att
komma till start väl förberedda och med tävlingens mest inseglade
båt.
Marstrand blir pitstop 10-14 juni 2009.
Volvo Ocean Race 08-09 kommer bli ett spännande
race med flera jämna båtar från olika båt konstruktörer. Förhoppningsvis
kommer våran båt E3 vara en bra allround båt som hänger med bra i alla
förhållanden gentimot våra konkurenter, där en del kan vara lite extra
starka i ett visst förhållande men om det kommer vi få veta allteftersom
tävlingen fortgår. Just nu är det spännande att se alla lagens nya båtar
segla och spekulera i hur de kommer uppföra sig gentimot våran
båt.
Jag vet att filmen är gammal, men den är skön. Det är vad vi
får uppleva åtminstone ett par gånger i vecka, ett par timmar i taget, Se
igen och få gåshud.
ERT har lagt upp en ny video. A race yacht is born, där är lite
bilder från Barcelona seglingen
/Anders
Americas cup igen 2011
2008-03-22
Farsen har fortsatt! Jag skrev i somras att
Americas cup kommer seglas igen 2009, sedan dess har mycket hänt.
BMW Oracle, med Larry Ellison i spetsen var
inte nöjda med de villkår utmanande spanjorerna hade med försvarande
alinghi, gick till domstol och fick utmaningen ogiltigförklarad. Var sedan
själva nästa utmanare på tur. Efter mycket bråk har man nu beslutat att
mötas i en så kallad "Deed of gift match" som är det ursprungliga
dokumentet i Americas Cup. Vilket innebär att inga andra utmanare släpps
in. Det ända man nu inte är överens om är tidpunkten. Alinghi vill segla
2009 och BMW Oracle vill göra det redan 2008 och hävdar att försvararen då
har fått sina 10 månaders förberedelse som anges i Deed of
gift.
Men det verkar som att man är överens om att
nästa "vanliga" Americas cup skall seglas 2011, då i Valencia igen.
Troligen blir det då i den nya båttyp som man förhandlade fram efter
2007´s Americas cup.
Här nedan är en jämförelse mellan den nya
båttypen och den som vi seglade i sist, den nya större till
vänster.
Antagligen blir det i nya AC90 båtar det kommer
avgöras.
Det blir en mycket snabbare båt som kräver fler
man för att klara av de enorma seglen. Kanske kan det bli nästa spännande
utmaning efter Volvo Ocean Race för mig. Först skall dock BMW Oracle och
alinghi göra upp om vem som blir försvarare, det kommer bli en spännande
match att följa när den blir av, antagligen blir det i 90 fots
katamaraner. Det kommer bli riktiga monster till båtar. Ganska roande när
biljadärer bråkar om en seglingstrofé faktiskt.
Lite kort om hur det går på
Lanzarote.
Vi seglar i stort sett varje dag med två båtar,
något man är ganska van vid från Victory Challenge. Den stora skillnaden
är dock att här ligger huvudsaken på halvvind och undanvind. Belöningen är
hisnande farter och rejält med vattensprut. Om väderprognosen är den rätta
sticker vi på offshore träning vilket innebär minst två dagars segling där
natten används till att kryssa mot vinden för att kunna testa
undanvindssegel på dagarna. Vi vill ju då främst ha mycket vind och stora
vågor och det är mycket belönande segling.
/Anders
Dahlsjö
Seglar med Ericsson Racing
Team
2008-02-18
Just hemkommen,till Lanzarote, efter en segling
Barcelona ToR. Sedan Januari har jag seglat Med Ericssons Volvo Ocean Race
satsning 2008-2009 och kommer att deltaga på Ericsson Racing Teams
nordiska båt.
Starten går i Alicante i October så
förberedelsetiden är knapp men den första nya båten som döptes i Barcelona
börjar få några sjömil bakom sig.
All information om ERT och tävlingen finns på
Teamets hemsida.
Volvo Ocean Race hemsida är länkad i logotypen
till höger. På ERT´s hemsida kan man läsa allt om team medlemmarna här en
snabblänk till informationen om mig, med några videosnuttar och
annat.
Man kommer kunna följa tävlingen via TV på
internet på Volvo
Ocean Race TV. Redan nu finns det massa program från tidigare år samt
nyheter, ta en titt.
/Anders
Dahlsjö
Johnie Berntsson vinner GKSS
wintercup
2007-11-12
Winter cup seglades i Långedrag helgen den
10-11 november. Det var vackert och kyligt väder med en svag NNO-lig vind
och fina förhållanden för segling. Johnie som var den bäst rankade
rorsmanen på regattan hade som målsättning att vinna för att tjäna lite
viktiga världsranking poäng. Jag fick förmånen att hoppa in som taktiker
under helgen och ville givetvis göra bra ifrån mig.
Vår serie kunde inte bli mycket bättre med
enkom vinster. Vi seglade stabilare under söndagen än under lördagen då vi
låg efter i två matcher men lyckades passera under det första varvet vid
bägge tillfällena.
Team Johnie Berntsson sailing under prestart.
Foto: Anders Dahlberg
/Anders
Dahlsjö
World Tour tävling i
Rom
2007-09-07
11-16 september seglas Latium Match Cup i Rom,
som ingår i World Tour. Anders seglar med Magnus Holmberg och för Victory
Challenge. Övriga i besättningen är Mattias Rahm, Daniel Björndahl och
Thierry Fouchier.
Båtarna som skall seglas är Solaris 36, övriga
i startfältet är följande:
Ian Williams (GBR) – Team Pindar Mathieu Richard (FRA) –
Saba Sailing Team Paolo Cian (ITA) – Shosholoza Sébastien Col
(FRA) – Areva Challenge Peter Gilmour (AUS) – PST Magnus Holmberg
(SWE) – Victory Challenge James Spithill (AUS) – Luna Rosa Challenge
Sten Mohr (DEN) Michael Hestbaek (DEN) – United Internet Team
Germany Ian Ainslie (RSA) – Shosholoza Victor Lanier (FRA)
Jure Orel (SLO)
Jesper Radich winner i matchen om tredjepris i ett blåsigt
Marstrand. Foto: Dan Ljungsvik
Solaris 36 är båttypen som
används.
Följ resultaten på World Tours hemsida. Länk på
loggan till höger.
/Anders
Americas Cup igen 2009
2007-07-26
Det blev en 2:a plats för Magnus Holmberg med
besättning på Match Cup Sweden i Marstrand. Efter en final i vindar på
uppemot 20 m/s vann Björn Hansen med 3-0. Receptet var bra starter och bra
fart i båten, något vi lyckades sämre med i den hårda vinden.
Mattias Rahm hade otur i seglingen om 3:e plats
och tappade masten. Fördäckaren Claes Dahlberg åkte i och fick tas till
sjukhus. Tufft släkte som fördäckare är var han snart på benen
igen.
Vi var dock nöjda med vår 2:a plats och med
lite mer tid i hårdvind skall vi nog lösa det också.
Magnus, Oskar Ljung, Stefan Rahm, Daniel Björndal och
jag Foto: Arne K Larsen, regatta.nu
Den 25 juli tillkännagavs det att nästa
Americas Cup nr 33 i ordningen skall seglas i Valencia sommaren 2009.
Seglingarna kommer äga rum mellan maj till juli. Förhoppningsvis senare
start än sist då det var vindfattigt de första veckorna av
utmanarserien.
En ny båttyp skall användas 90 fot lång och
regeln för den kommer tillkännages den 31 oktober. Två förregattor kommer
seglas under 2008 i de befintliga båtarna. En i Valencia och en någon
annan stans i Europa.
Försvararen alinghi med sin club SNG (Socitet
Nautic de Geneva) har fått mycket kritik från tidigare utmanare för att
byta båttyp och inte tillkännage regel och plats för seglingarna. Med all
rätt tycker jag då det ger alinghi stora fördelar som förbereda sig innan
man medelar utmanarna. Vad jag inte har klart för mig ar om utmanarna tar
fram båtregeln ihop med försvararen, vilket vore det rätta, eller om man
tar fram regeln själv och medelar utmanarna.
De lag som redan anmält sig är Desafio Espanol,
Team Origin (England), Team Shosholoza och New Zealand. Oracle har inte
anmält då man är det lag som försöker få till rättvisa regler för
utmanarna.
Mer detaljer kommer nog att komma inom det
närmaste men vill man vara med är det dags att börja jobba!
/Anders
Match Cup Sweden
2007-06-27
Ny ordföljd samma tävling. 2006 blev det ingen
matchracing tävling i Marstrand men 2007 är tävlingen tillbaks, nu utan
Swedish Match som sponsor. Jag har deltagit varje år sedan 2003 med hyfsat
resultat.
2003 1:a med Chris Law
2004 4:a med Chris Law
2005 2:a med Magnus Holmberg och Victory
Challenge
2007 seglar jag för Victory Challenge med
Magnus Holmberg igen. Besättningen består av Magnus, Stefan Rahm, Oskar
Ljung, Daniel Björndahl och undertecknad. Daniel var med mig och Chris Law
2003 och 2004.
Magnus seglar mot Gevin Brady 2004, Magnus blev 3:a Foto:
Dan Ljungsvik
2005 seglade man i en ny båttyp kallad SM40 men
i år seglar man den äldre båten igen, se bilden, som heter DS37
Matchracer.
Seglingarna är mellan 2-8 juli med träning den
2:a och tävlingsstart den 3:e. Hur det går kan man följa på World Tours
hemsida, länk till höger, eller Match Cup Swedens hemsida.
Gustav som tidigare var reporter för båtnytt
har börjat segla med Victory Challenge som grinder. Han är vår yngsta
seglare 22 år gammal men består av 100 kilo muskler, så han har
potential!
Han skriver på sin blogg flera gånger i veckan
hur det är att vara besättning på Victory challenge, sådant som man inte
kan läsa på hemsidan.
Trevlig
läsning.
Victory Challenge promotion
video
2007-02-01
Här är en länk till en riktigt bra promotion
video för Victory Challenge, fina bilder i samband med träningen i Dubai.
Bredbandsuppkoppling krävs.
Till höger har jag lagt till två nya länkar, en
webcam som visar vattnet framför vår bas i Valencia, samt en länk till
tävlingskalender, dag för dag hela våren.
/Anders
Victory Challenges
tävlingsprogram 2007
2007-01-10
Här följer en förklaring på hur ACT13, Louis
Vuitton Cup och Americas cup seglas i vår.
ACT13 är den 13:de i raden av förregattor
som seglats sedan 2004
Louis Vuitton Cup är utmanarserien för att ta fram en
utmanare.
Americas Cup, en utmanare seglar mot försvararen,
alinghi
Victory Challenge spöar upp alinghi under
act12. Foto: Victory/Oscar Kihlborg
ACT13: Sista förregattan för
32:a Americas cup seglas mellan 3-6 april. Fleetracing (alla startar
samtidigt) 7 race, 2 om dagen förutom sista dagen. Regattan ger poäng ggr
3. 1:an får 11x3=33 poäng tvåan 10x3=30 poäng o.s.v. 2006 års ACTs var ggr
2 och tidigare ggr 1. Aktuell ställning finns här.
Anledningen till poängräkningen är att en bra
placering i ACT seglingarna skall ge fördel i Louis Vuitton Cup. Bäst
rankade får 4:a bonus poäng. 2:a till 4:de plats ger 3 poäng, 5:e
till 8:de ger 2 poäng, resterande 3 lag får 1 extra poäng som
används till Round robin omgångarna. Två poäng är en vunnen match så
varje poäng kan bli väldigt viktig.
LOUIS VUITTON CUP: Börjar med
Round robin 1 den 16 april, två matcher per dag tills alla mötts, totalt
tio matcher. I round robin två seglas en match om dagen tills alla möts en
andra gång detta är klart runt 6 maj. Nu summeras alla 2 poängare för
vunna matcher samt bonuspoäng som man haft med sig från ACT seglingarna.
De 4 bästa lagen får fortsätta till semifinalsegling medan resten får
packa ihop.
Semifinaler börjar den 14 maj, den bäst rankade
får välja motståndare och sedan seglar man till först att vinna fem
matcher. Vinnarna seglar final, förlorarna packar ihop.
Louis Vuitton Final börjar 1:a juni och
vinnaren är först till fem segrar och får möta försvararen av Americas
Cup.
32:a Americas Cup: börjar den
23 juni och försvararen är schweiziska Alinghi, seglas till först till fem
segrar. Vem som blir vinnare av Americas cup vet vi senast 4 juli
2007.
Hoppas det är denna scen vi får se i början av
juli i år!!
/Anders
Dahlsjö
Segling i Dubai, Januari
2007
2006-12-05
Jag har inte skrivit något nytt här sedan juli,
men det betyder inte att det inte hänt något. Snarare tvärtom. Som jag
skrev i juli har vi i Victory Challenge under hösten jobbat med
tvåbåtstester och segling. Detta har varit mycket tidskrävande och ibland
ganska monotomt arbete.
Portugal match cup som var den senaste
matchracing regattan jag var i väg på slutade med en hedrande 2:da plats
efter Chris Dickson från BMW Oracle Racing Team. Vi förlorade i avgörande
seglingen i finalen med 1 meter, så spännande var det, vad gör man inte
för publiken.
Portugal Match Cup 2006,
finalsegling mot Chris Dickson
I Januari 2007 kommer Victory Challenge
förlägga sin träning till Dubai i Förenade Arabemiraten. Detta är en stor
nyhet för "lilla" VC. Vi kommer där att dela vatten med alinghi, americas
cup försvararna. Förhoppningarna är att vi skall få in 25 seglingsdagar i
januari isället för beräknade 4-5 i det vinterruskiga Valencia. Kostnaden
för en av de 25 dagarna tror jag inte man har lust att få reda
på.
Victory challenges nya båt SWE-96 kommer att
vara klar i Valencia för segling i februari, då är tiden knapp fram till
utmanarserien som börjar 18 april. Innan dess skall vi dessutom hinna
segla ACT 13 som är en fleetracing regatta som går 5 dagar i april. Altså
fortsatt späckat shema för VC och vi får se när jag tar mig tid att sätta
mig med uppdateringar igen, men följ oss på de länkar jag lagt upp på
förstasidan.
Jag får passa på att önska alla:
En God jul och ett riktigt
gott nytt 2007!
/Anders
Dahlsjö
Slut på AC-tävlingar för i
år!
2006-07-10
Men det fortsätter att hända mycket spännande
under resten av året för Anders och Victorychallenge.
Victory slutade på en 7:de plats efter
spännande segling mot Sydafrikanska Shosholoza i de sista ACT seglingarna
för året. Det slutade 2-1 efter att vi hade förlorat den första matchen
och då var tvingade att vinna de två nästföljande matcherna. Magnus
Holmberg fick till fina starter sista dagen och när vi väl var före var
det ingen ombord som ville ge sydafrikanerna chansen att komma om. Så
efter att snöpligt ha missat chansen att segla om 5:e plats med
spaniorerna för att vi fick stryk i starterna mot Mascalzone Latino i
semifinalen, kändes det skönt att avsluta regattan med vinst.
Efter en vecka ledigt blir det Portugal match
cup som står på programmet för Magnus Holmberg, Stefan Rahm, Lars Linger,
Malcom Parker och Anders Dahlsjö. Regattan seglas 18-23 juli i Cascais och
ingår i World Match racing Tour. Klicka på länken till höger för att följa
tävlingen.
2004 seglade Anders med Chris
Law i Portugal match cup, i år med Magnus Holmberg och Victory Challenge
besättning.
I Augusti börjar så Victorychallenge sin
tvåbåtstestning i Valencia. Då kommer nya master och segel testas och
utvecklas. Detta kommer vi hålla på med hela hösten. Detta för att få fram
den allra bästa motorn till vår nya båt som är under byggnation i
Göteborg. Testen är väldigt tid och personalkrävande men det är absolut
nödvändigt för att ha någon chans att tävla mot de starkare lagen. Följ
oss på Victorychallenge hemsida eller någon av de länkar jag lagt upp på
förstasidan.
/Anders
Dahlsjö
11 maj börjar årets tävlingar för
Victory Challenge
2006-05-07
Victory Challenge jobbar hårt
mot Emirates Team New Zealand i prestarten under seglingarna i Malmö.
Foto: Oskar Khilborg, Victory Challenge
På torsdag den 11 maj seglar Victory Challenge
sin förstra match i ACT 11. Den seglas mot Areva challenge, Areva är före
detta K Challenge som bytt namn i samband med att man fått ny sponsor.
Samma dag seglar Victory även mot BMW Oracle Racing. ACT 10 följs direkt
av ACT 11 som är en fleetracingregatta. ACT 10 & 11 har samma format
som ACT 6 & 7 som seglades i Malmö under 2005. Tävlingarna under 2006
kommer seglas i Valencia som ju är hemmahamnen för Americas Cup 2007 och
där alla lag har sina baser.
Seglingarna kan i Sverige följas på
direktsänd TV som kommer sändas på flera av Viasats kanaler. Se Victory
Challenges hemsida för kanaler och sändningstider.
ACT 11 avslutas den 21 maj men då är
det bara en dryg månad kvar till årets sista ACT börjar. ACT 12 börjar den
22 juni och seglas fram till 2 juli. ACT 12 är en ren matchracingregatta
och kommer seglas som Louis Vuitton Cup nästa år med skillnaden att det
bara är en enkel round robin istället för en dubbel round robin (alla
möter alla). Följt av semifinaler och final.
Under 2006 har Victory jobbat hårt med att
komma ikapp de bättre lagen genom att jobba mycket med R&D, vilket
betytt att vi inte gjort lika många timmar på vattnet för att fila på
besättningsarbete utan tiden har gått till att ta fram nya segel och ändra
på båtar allt för att få fram bra material att kunna jämföra med våra
konkurenter på de enda chanser vi får i år. Detta komer vara oerhört
viktigt för den nya båten som byggs i Göteborg. Det innebär också att vi
kommer gå in i regattan nu i maj med en stigande formkurva och min
förhoppning är att vi kan ta revanch på den första plats vi så snöpligt
blev av med förra året här i Valencia. Då vi diskades i ett race vi vann
p.g.a en teknisk regeltolkning.
Jag hoppas ni tar chansen att se actionsegling
live på TV.
/Anders
Dahlsjö
5:e plats på årets första World
Tour-tävling i Brasilien
2006-03-23
Swedish match tour har från i år blivit World
Match Racing Tour. Detta i och med att det har blivit förbjudet för
tobaksbolag att sponsra sportevanemang i Sverige.
World Tour fortsätter dock som förut och årets
första tourtävling gick förra veckan i Brasilien i Angra dos Reis som
ligger 150 km sydväst om Rio de Janeiro. Magnus Holmberg deltog med
Victory challenge besättning, Anders Dahlsjö- fördäck, Niclas Carlzon-
pit, Lars Linger- trim, Mathias Rahm- stor/taktik.
Vi hade fått två veckors träning med Swedish
Match 40´s i Valencia mot James Spitthill innan vi for iväg.
Våra förhoppningar var att vi skulle nå final
och förhoppningsvis vinna. Vi vann round robin i grupp A utan en enda
förlust men sedan blev vi utlagna med 2-1 i kvartsfinalen som vi seglade
mot Therrie Pepponet, som senare kom att segla final mot just James
Spithill från Luna Rossa Challenge.
För att läsa mer om tävlingarna klicka på World
Tour loggan till höger, eller se på lite bilder från Brasilien här.
James Spitthill från Luna Rossa challenge vann. Mango
längst till vänster
I Valencia förbereder sig nu Victory Challenge
för kommande sässong med tre ACT´s under våren och mängder med tester för
att få fram snabbaste möjliga utmanarbåt till Americas Cup 2007. Någon
gång under nästa vecka räknar vi med att ha den första båten ute på
vattnet. Våran bas tar allt mer form och segelloftet är strax klart för
produktion av nya segel. Se Victory Challenges hemsida för senaste
nytt.
/Anders
Dahlsjö
Swedish match tour i
Malaysia
2005-11-20
Magnus Holmberg seglar med Victory Challenge
besättning på Monsoon Cup, en av matchracingtävlingarna som ingår i
Swedish Match Tour. Besättningen består av Martin Krite- fördäck, Anders
Dahlsjö- tail/pitt, Lars Linger- trim och Mathias Rahm-
stor/taktik.
Tävlingen seglas 28 november till 4 december
och Victory seglarna får ett avbrott från testseglingarna med Americas Cup
båtarna i Valencia.
Vi har inte tävlat i touren sedan swedish match
cup i Marstrand utan cup-seglingen med Act´s i Malmö och Trapani på
Sicilien har tagit all tid i anspråk, så det skall bli roligt att tävla i
lite mindre båtar igen. Min förhoppning är att vi lyckas minst lika bra
som i Marstrand där vi blev 2:a!
För att följa oss se länken till moonsoon cup
nedan eller Swedish Match Tours hemsida, länk till höger.
Holmberg med besättning (jag vid masten) rundar före
Jesper Radish från Desafio espanol under Swedish Match Cup. Foto: Anders
Averdahl/Dan Ljungsvik
Victory kan sammanfatta
tävlingsåret 2005
2005-10-23
Nu är deltävlingarna slut för i år och
Victory kan sammanfatta resultaten efter det halvår laget varit aktivt.
Under 2005 har 6 ACTs seglats på 3 olika orter, Valencia (Spanien), Malmö
och Trapani (Sicilien). Resultatet visas i tabellen.
1
12
2
11
1
12
1
12
1
12
1
12
71
1
2
11
3
10
3
10
4
9
2
11
3
10
61
2
3
10
4
9
2
11
2
11
4
9
2
11
61
3
4
9
1
12
4
9
3
10
3
10
6
7
57
4
6
7
8
5
5
8
5
8
8
5
4
9
42
5
5
8
6
7
8
5
11
2
6
7
8
5
34
6
7
6
7
6
9
4
6
7
5
8
12
1
32
7
9
4
9
4
6
7
8
5
7
6
7
6
32
8
8
5
5
8
7
6
9
4
9
4
10
3
30
9
10
3
10
3
10
3
7
6
11
2
9
4
21
10
12
1
12
1
11
2
10
3
10
3
5
8
18
11
11
2
11
2
12
1
12
1
12
1
11
2
9
12
En femteplats är väl ungefär vad vi kunnat
räkna med i år. En placering bättre var i räckhåll men att vi hade sämre
bätfart i Malmö med vår andra båt var en del av att vi missade
fjärdeplatsen.
Nu återstår i år bara en del testsegling med
båtarna för att ge input till designen av nya båtar, så om allt faller på
plats har vi ett spännnande 2006 att se fram imot med ett vassare och
bättre Victory Challenge som skall ha chans att slåss med de största
topplagen.
/Anders
foto: Oskar Kihlborg/ Victory
Challenge
Ny chans på Sicilien efter
besvikelsen i Malmö för Victory Challenge
2005-09-11
Vi seglade inte upp till våra förväntningar i Malmö
under ACT 6 & 7. Det var givetvis en besvikelse för oss i teamet. Nu
får vi chansen att visa att vi lärt vår läxa och kan lyfta oss igen när
det blir dags för ACT 8 & 9 i Trapani på Siciliens västkust, som
seglas från den 30/9 - 9/10 med samma tävlingsformer som i Malmö.
Det är ju trots allt mer än 1,5 år till Louis Vuitton
Cup börjar (utmanarserien till Americas Cup) och vi har bara varit igång i
drygt 3 månader ännu.
Vi gör ett försök med vår spjälkade spinnbom som vi bröt
av i matchen mot Prada i Malmö: foto: Oskar Kihlborg/ Victory
Challenge
Victory Challenge program i
Malmö
2005-08-11
Här nedan kan du se
Victorychallenge program från dag till dag under seglingarna i Malmö.
Använd länkarna på första sidan för mer information.
Louis Vuitton
Acts 6 and 7 Schedule
Act 6:
Match racing begins August 25
Act
7: Fleet racing begins September
2
Detailed
Schedule for Acts 6 and 7
Date
Time
Event
Sun August 14
Ship unload begins;
Malmö
Fri August 19
7:30 am
Start of Measurement
Controls
Sat August 20 to Tue August
23
Measurement
Tue August 23
9:00 am
Challenger Commission Meeting;
Slagthuset Conference Centre
Tue August 23
12:00 pm
Practice Race(s) 1st Warning
Signal
Tue August 23
6:30 pm
Competitor’s Meeting; Jury
Room
Wed August 24
2:00 pm
Measurement Deadline
Louis Vuitton Act 6 Racing
Begins
Thu August 25
12:00 pm
Act 6 Racing; First Warning
Signal
Fri August 26
12:00 pm
Act 6 Racing; First Warning
Signal
Sat August 27
12:00 pm
Act 6 Racing; First Warning
Signal
Sun August 28
12:00 pm
Act 6 Racing; First Warning
Signal
Mon August 29
12:00 pm
Act 6 Racing; First Warning
Signal
Tue August 30
12:00
pm
Act 6 Racing; First
Warning Signal; followed by Docking Ceremony & Prizes
unless racing carries over to the Reserve Days
Wed August 31
Act 6 Reserve Day;
racing if necessary to complete the Round Robin
Thu Sept 1
Act 6 Reserve Day;
racing if necessary to complete the Round Robin
Louis Vuitton Act 7
Racing Begins
Fri Sept 2
12:00
pm
Act 7 Racing; First
Warning Signal (also Act 6 Reserve Day if necessary to
Complete the Round Robin)
Sat Sept 3
12:00
pm
Act 7 Racing; First
Warning Signal
Sun Sept 4
12:00
pm
Act 7 Racing; First
Warning Signal, racing followed by Docking Ceremony &
Prizes
Magnus Holmberg blev 2:a på
Swedish Match Cup 2005
2005-05-12
Foto: Victory Challenge
Anders seglade med Magnus Holmberg under Swedish Match Cup
i Marstrand ihop med Mattias Rahm, Lars Linger och Oskar Ljung. Anders
hoppade in på fördäck för att ersätta Martin Krite som varit sjuk och inte
var i form.
Victorychallenge besättningen seglade hem Magnus bästa
placering någonsin på Swedish Match Cup, där de förlorade i finalen mot
Peter Gilmore och hans Pizza LA lag. Det var jämna matcher och det var den
5:e matchen som fick avgöra vem som skulle gå segrande ur
duellen.
Mer att läsa och bilder finns på Swedish Match Tours
hemsida, länk här till
höger.
/Anders
Full fart med Victory
Challenge
2005-05-12
Det är nu klart att Anders skall vara med och kämpa om
Americas Cup med svenska Victory Challenge. Första seglingen ACT 4 & 5
börjar redan den 16 juni i Valencia och Victory Challenge skall vara
med.
Hur det går och hur teamet förbereder sig kan du läsa på
Victory Challenges hemsida eller på någon av de länkar som finns
här.
Under 2 veckor i slutet av april skall Anders
Dahlsjö segla med det franska utmanarlaget "K-Challenge". K-Challenge som
utmanar från frankrike men har amerikanskan Dawn Riley med i
projektledningen.
Dawn har meriter som skeppare på den
helkvinnliga båten Heineken som seglade Whitbread round the world race,
före detta Volvo Ocean Race, samtidigt som "svenskbåten" Intrum
Justitia. Hon var skeppare på amerikanska Bill Kochs amerikascup utmaranre
america3 95 och senast projektledare för America true som utmanda i
Americas Cup 2000.
K-challenge samlar en multinationell,
mångkulturell och talangfull besättning till sin Americas Cup utmaning
2007.
Det är nu när K-challenge drar igång sin 2
båtsträning inför sässongens seglingar i Valencia, Malmö och Trapani
(Italien) som Anders har blivit tillfrågad att utöka
besättningen.
Mitt jobb ombord kommer att vara istortsett
detsamma som det var under 3 år med Victory Challenge. Att ihop med
trimmers och rorsman utföra det fysiska arbete som krävs vid manövrar och
segling av dessa stora kraftfulla båtar. Det kräver erfarenhet, styrka och
uthållighet för att det skall fungera utan lång inlärningsperiod, säger
Anders. Vidare berättar han att hans arbete ombord kretsar kring masten
där han bakåt hjälper "grinders" med att skota seglen och framåt med att
hjälpa fördäcket med att ta ner, klargöra och sätta segel i de olika
manövrarna.
Att segla matchracing och framförallt med
Americas Cup båtar är långtifrån den glamorösa tanke många har, med båtar
som i sakta mak glider fram över vattnet, utan kan närmast betraktas som
en fotbollsmatch där besättningarna på båtarna försöker vinna övertag
genom fysisk styrka och svåra taktiska manövara för att lura sin konkurent
i bakvattnet.
Vill du läsa mer om Americas Cup, följ länken
på Americas cup loggan till höger, eller någon av de länkar i tidigare
artikel om Victory Challenge längre ner på sidan.
Team Semcon stark 2:a i
öppningsseglingen Ice breaker Cup 2005
2005-04-05
Anders Dahsljö seglar i år med Johnie Berntsson och hans
matchracinglag "Team Semcon" Årets första tävling seglades helgen 2-3
april i Långedrag, här återges Team Semcons pressrelease efter avslutad
tävling.
Team Semcon i ny tappning, öppnade starkt i Ice breaker Cup 2005.
Teamet, som bestod av Johnie Berntsson, Nils Bjerkås, Anders Dahlsjö,
Johan Bäckman och Martin Berntsson, inledde med att ligga bli 2:a i grupp
A: M Rahm, J Berntsson, S Lindberg, J Isdahl, T Gabinus. Därefter möttes
de 3 främsta från varje grupp, varvid teamet ställdes mot B Hansen, L Rahm
och E Neugodnikov. Efter 3 raka segrar stod Team Semcon som segrare i
round robin.
Semifinalen seglades mot B Hansen och vanns av Team
Semcon med 2-1. En match med små marginaler och med kollisioner mellan
båtarna. Team Semcon drog det längsta strået.
I finalen mötte
teamet de välbekanta träningskamraterna i Mattias Rahms besättning. Senast
lagen möttes, på tävling, var i Marstrand och då drog Team Semcon det
längsta strået. Nu var det nya matcher som blev oerhört spännande med täta
slagdueller och växlande ledning. Mattias och hans besättning, Johan
Barne, Pontus Meijer, Niclas Karlsson och Claes Dahlberg gjorde en stark
insats och lyckades ta hem segern i tävlingen.
- Vi är mycket glada
för att få en så här bra start på säsongen, säger Johnie. - Besättningen
har gjort ett kanonbra jobb. Vi gick in i tävlingen med målsättningen att
i slutet ha hittat bra flyt I arbetet ombord, men det visade sig att vi
kom igång snabbare och därmed kunde få ut bra resultat i tävlingen,
fortsätter han. - Vår viktigast målsättning på våren är att ta oss vidare
till Swedish Match Cup och det kvalet går först om en månad.
- Nu
är fokus att bygga upp teamet med fler samarbetspartners. Vi tackar Toyota
för samarbetet 2004 och kommer fortsatt ha engagemang ihop med dem inom
andra sportgrenar än Matchracing. Semcon och Pelle Petersson yachting är
kvar i satsningen men vi behöver fler partners för att kunna hålla oss
kvar på rankingen ooch för att finansiera de tävlingar vi skall segla
denna våren. Har du intresse av att veta mer? kontakta gärna teamet på Tel
031-760 18 12.
Resultat Ice breaker Cup 2005 1 Mattias Rahm GKSS
Göteborg 2 Johnie Berntsson StSS Stenungsund 3 Björn Hansen KSSS
Stockholm 4 Staffan Lindberg Åland Finland 5 Euguiny Neugodnikov
Yacht Club Komatek Ekaterinburg, Ryssland 6 Linda Rahm GKSS
Göteborg 7 Nick Cherry Southamton England 8 Johnny Isdahl GKSS
Göteborg 9 Emil Wiberg GKSS Göteborg 10 Tomas Gabinus GKSS
Göteborg
Men först måste man slå ut minst 7 andra
utmanare:
BMW Oracle Racing,
USA
+39 Challenge, Italien
Team Shosholoza, Sydafrika
Emirates Team New Zealand, Nya Zeeland
Luna Rossa Challenge, Italien
K-Challenge, Frankrike
Desafio Español, Spanien
Utmanarserien börjar i april 2007 i Valencia men innan
dess kommer ett antal förtävlingar utföras på olika platser runt om i
världen. Sommaren 2005 kommer börja med seglingar i Valencia i slutet av
juni.
I augusti kommer så tävlingen till Malmö och det ger alla
intresserade möjlighet att se båtarna på när håll i full action. Årets
avslutande tävling kommer gå i Italien sep-oktober.
Minns ni sommaren? Nu är det dags att plocka
fram all minnen från den gångna sässongen. Själv har jag har många
trevliga seglingsminnen att plocka fram från sommaren det är bara att se
på denna sida för att se att det varit en händelserik sommar. Nu får man
börja blicka framåt mot 2005 för att se om det finns några nya utmaningar
och mål att ta sig an.
Jag har här några länkar till bra seglingssidor
med pågående eller aktuella seglingar.
Anders Dahlsjö seglar
med Chris Law och Team Shosholoza på Danish Open
2004-08-09
På Danish open som börjar torsdagen den 12 aug
i Skovshuvud norr om Köpenhamn, seglar Chris Law från England med det
sydafrikanska Americas Cup laget med det konstiga namnet "Shosholoza".
Laget är nytt och satsat på Americas Cup 2007 i Valencia. De seglade i
portugal med Jeff Meak som rorsman där med mindre framgång. Man provar nu
med en mer erfaren rorsman i Chris Law. Chris önskade få med mig som lite
rutin då vi redan seglat en del tävlingar ihop med The Outlaws.
Hur det går kan ni följa på någon av länkarna
nedan.
Russel Coutts med sin danska besättning under Portugal
Match Cup
Portugal Match Cup är nu avlsutad. Det var den
första seglingen i Swedish Match Touren som har sin final i Marstrand
varje år.
Tävlingen som var ny på touren använde de nya
Swedish Match 40 båtarna som byggts i Sverige och ritats av Pelle
Pettersson. Det var första gången de båtarna användes på en tävlingen och
omdömet om dem var mycket gott. Båtarna seglade bra, såg bra ut och gav
besättningarna utrymme för avancerade manövrar.
För Outlaws blev det dock ingen vidare början
på Touren vi slutade på en 9:de plats efter en bedrövlig början på
regattan. I Första omgången förlorade vi 4 av fem matcher bl.a hade vi fel
tid i en start, seglade mot fel märke i en annan och kolliderade med
en annan båt för att nämna några misstag. Oscar Angervall var dessutom
magsjuk och deltog bara halva första dagen sedan orkade han inte mer.
Vi fick då chansen att avancera till
kavartsfinal via en reparcharge omgång där 6 lag gjorde upp om två
kvartsfinalplatser. Vi vann här 3 av fem matcher, vi visste inför vår
sista match mot fransmannen Philippe Prestie att vi var tvungna att vinna
den matchen för att gå vidare. Vi fick den starten vi ville ha men Prestie
var ändå den som kom först till en vindkantring och kom då före oss, vi
fick sedan ingen chans att passera och i och med det var våran regatta
till ända.
Portugal Match Cup vanns av Ed Baird från USA i
en rafflande final mot Russel Coutts med 3-0. Trea blev Peter Holmberg som
seglar för alinghi.
The Outlaws seglar mot Mathias Rahm. Foto: Dan
Ljungsvik
Efter en tuff vecka i Marstrand med alla typer
av väder och vindar slutade The Outlaws på en fjärde plats.
Semifinalen mot Peter Gilmore från Australien
seglades i kulingvindar på en mycket kort bana vilket passar Peter Gilmore
som är startskicklig och snabb runt banan. Ett missöde som skedde under
semifinalen var att undertecknad fick spinnakerbommen i munnen och blev en
tand fattigare. Gilmore vann semifinalen med 3-0 och The Outlaws fick
segla om tredjepris mot Magnus Holmberg med besättning. Bara gamla Victory
Challenge kollegor alltså.
Magnus vann den första matchen efter att ha
vunnit starten. Det andra racet blev händelserikt med Chris Law i vattnet
båda över linjen vid starten tät match 4 varv runt banan och avslutades
med ett tvivelaktigt domslut där the outlaws dömdes att ej ha fullbordat
sitt straff innan vi passerade mållinjen och Magnus fick målskottet
även i detta race. Men med små marginaler kan domarna göra fel de också.
Vi var trots förlusten nöjda med våran fjärdeplats i ett sådant starkt
startfält som Swedish Match Cup hade i år. För mer utförliga artiklar se
länkarna nedan.
Nu återstår Portugal Match Cup i The Outlaws
tävlingsprogram och vi har två veckor på oss att ladda om till den
tävlingen. Se länken nedan för mer info.
Outlaws trea i grupp A efter
tisdagens och onsdagens seglingar!!
Efter en åttonde plats av tolv deltagare i
Malmö har The Outlaws legat i hårdträning.
Malmö med Öresund Match Cup som var den första
tävlingen ihop sedan segern i Marstrand 2003, blev inte speciellt
framgångsrik. Fördelen med detta var att vi fick en fingervisning var vi
stod inför Marstrand om vi inte såg till att komma igång och börja segla
som ett lag.
Vi fick avtalat träning med Mathias Rahm som
kvalade in till Swedish Match Cup i Malmö genom att vinna tävlingen. Vi
utnyttjade Match Cup Centers båtar i Arendal att finslipa formen med.
Dessutom har Daniel Björndahl anslutit till teamet, han valde att avstå
Malmö då båtarna där seglades med 4 personer istället för 5 som i
Marstrand.
Denna träning samt tillskottet av Daniel gjort
att The Outlaws är redo för att ta sig an uppgiften att möta det starkaste
starfältet någonsin i Swedish Match Cup.
The Outlaws som vann Swedish Match Cup 2003
består förutom av Chris Law från England av Anders Dahlsjö,
Daniel Björndal, Oscar Angervall och Henrik Valderyd.
Chris Law styr mot segern i Swedish Match Cup 2003 i
Marstrand.
The Outlaws som vann Swedish Match Cup 2003
består förutom av Chris Law från England av Anders Dahlsjö,
Daniel Björndal, Oscar Angervall och Henrik Valderyd.
The Outlaws återkommer 2004 för att försvara
sin titel, förutom Swedish Match Cup kommer The Outlaws att segla ihop på,
Öresund Match Cup i Malmö den 15-20 juni, Outlaws kommer ta denna tävling
som en möjlighet att finslipa på formen inför Marstrand. Dessutom kommer
The Outlaws segla Portugal Match Cup i Cascais utanför Lissabon den 25-31
juli. Detta är en ny tävling som ingår i Swedish Match Tour och seglas i
de av Pelle Petterson ritade SM-40 båtarna.
Resultat från seglingarna kommer återges på
AD-Sailsport.se men se arrangörernas hemsidor för utförligare rapporter.
(Länkar nedan)
AD-Sailsport drivs av Anders Dahlsjö och verksamheten
består av att på professionellt vis bedriva seglingsprojekt och
marknadsföring med tävlingsverksamhet, förmedla seglingskompetens
som:
Besättning för tävling, transport eller
cruising.
Skeppare med behörighet.
Racingnavigatör.
Anders har även vid förfrågan gjort föreläsningar om
Victory Challenge, Americas Cup-utmaningen.
AD-Sailsport har en filosofi. "Inget projekt är för
litet!" Med rätt personer och rätt tillvägagångssätt blir varje
projekt en succé. Genom att utnyttja vår erfarenhet och kompetens kan vi
garantera att våra sammarbetspartners blir nöjda.